dijous, 26 d’abril del 2012

PER QUÈ EL CAS IL·LUSTRA L’APRENENTATGE SIGNIFICATIU RECOLZAT PER LES TIC?

Considero que el cas que construït,  “Les meves fotos”,  a partir d’un cas de la base de dades Kite, és un bon exemple d’aprenentatge significatiu.

Parteix dels interessos i  motivacions dels alumnes cap a l’ús d’eines i recursos TIC (la càmera,  l’ús de l’ordinador per a resoldre tasques escolars, ...) i  la tasca es centra en el propi alumne, n’és el protagonista del seu propi procés i de la pròpia activitat i creació. Es produeix així aprenentatge significatiu perquè els alumnes són els protagonistes del seu aprenentatge i tenen un paper actiu en la producció i creació de l’obra. El fet d’utilitzar diverses eines tecnològiques en el procés de creació resulta molt  motivador. L’interès , la pròpia manipulació i ús provoca aprenentatge i construcció.

L’activitat des de l’àrea de visual i plàstica, integra eixos transversals. A banda de treballar competències digitals,  integra un treball d’aprenentatge afectiu i emocional , base fonamental per a desenvolupar un aprenentatge constructiu. L’ús de la imatge ajuda, indubtablement, a assentar i connectar amb les emocions , i afirma el desenvolupament de l’autoestima i autoconcepte, que han d’ajudar als nois i noies a crear sentiment de pertinença i inclusió al grup.  L’alumne pot vivenciar  el lligam que es pot establir entre les noves tecnologies, la comunicació  i el seu jo personal.

El paper i rol del mestre és de guia, i de mediador entre el coneixement (com s’utilitzen les eines TIC) i els alumnes, i les famílies.  El mestre pretén que amb aquesta activitat l’alumne sigui capaç de realitzar un aprenentatge participatiu, creatiu, autònom, i a la vegada sigui capaç d’interactuar amb els companys, empatitzar... per tal de potenciar les relacions del grup.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada