CAS: Les meves fotos
|
||||
Síntesi destacant l’aprenentatge que
es pretén: Resum del cas
|
||||
El
tutor de 1r de cicle superior proposa un treball des d’educació visual i
plàstica on també treballa aspectes d’habilitats socials, expressió d’emocions i sentiments. Els nens i nens experimenta i crea una obra
d’art a partir de la seva pròpia fotografia feta amb una càmera digital. Manipula
i experimenta amb la fotografia mitjançant l'edició de les fotografies
utilitzant el programa Picassa 3.9.
|
||||
Índex
|
Contingut
|
|||
Context
general
|
||||
Experiència
en ensenyament
|
12 anys
|
|||
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Autoaprenentatge, cursos
realitzats sobre Pissarres digitals, MAV i Linkat.
|
|||
Tipus
d’escola
|
Escola pública d’educació
infantil i primària, d’una línia.
|
|||
Localització
del centre
|
Alt Penedès
|
|||
Connexió
|
Internet. Alta
velocitat.
|
|||
Ubicació
dels recursos tecnològics
|
A cada aula hi ha
instal·lada una pissarra digital i un projector, a més a més hi ha 2 o 3
ordinadors d’ús dels alumnes. A les aules de reforç i desdoblaments hi ha
pantalla i projector. A l’aula d’informàtica hi ha 20 ordinadors i projector.
També es disposa d’un armari amb rodes amb 12 portàtils. Cada cicle disposa
d’una càmera de fotos digital i el centre té 2 càmeres de vídeo. També es
disposa d’una fotocopiadora a color en xarxa.
|
|||
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja.
|
|||
Context de la història
|
||||
Nivell
dels alumnes
|
5è de Primària.
|
|||
Àrea /
unitat
|
Educació visual i
plàstica – Habilitats socials.
|
|||
Objectiu de la història
|
||||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
|
|||
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
S’espera que alumnes:
ü Desenvolupin
la seva creativitat a partir de la manipulació de fotografies.
ü Sàpiguen
obrir aplicacions i desenvolupar-se entre elles.
ü Sàpiguen
exposar oralment, el que han après, el que han creat a la resta de companys.
ü Es
valorin a si mateixos.
ü Coneguin
millor als seus companys.
|
|||
Tipus
d’activitat
|
|
|||
Activitats de la història
|
||||
Tecnologies
utilitzades
|
|
|||
Motius
per fer servir la tecnologia
|
|
|||
Naturalesa
de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
|
|||
Dificultats
trobades
|
Seria convenient
ser 2 mestres a l’aula o poder desdoblar el grup en el moment que l’alumne fa
el treball de manipulació/experimentació de fotos amb
|
|||
Ajuda /
col·laboració emprada
|
El mestre que fa
informàtica amb el grup.
|
|||
Paper del
professor
|
Facilitador, suport a la
resolució de problemes i orientacions explícites.
|
|||
Rol de
l’estudiant
|
Explorador, és el protagonista
durant tota l’activitat, el que cerca, descobreix conceptes i connecta, prova, fa aprenentatge a través
d’activitats estructurades, crea productes per representar el seu
aprenentatge.
|
|||
Resultats
|
||||
Observacions
|
ü Els
alumnes estan molt motivats i entusiasmats.
ü Ha
ajudat conèixer i acceptar la seva identitat
ü Millores
en les exposicions orals.
|
|||
Avaluació
de l’aprenentatge
|
Avaluació contínua a
partir de:
Ø L’observació
directa, recollit tot en graelles d’observació.
Ø La
valoració de la implicació.
Ø La
participació i motivació de l’alumnat.
Ø L’’habilitat
del maneig del programa Picassa
|
|||
Lliçó
apresa pel professor
|
ü Els
alumnes avancen en l’ús de les TIC i en le seu procés d’aprenentatge.
ü La
construcció d’estructures fa créixer l’autoestima de l’alumnat i la seva
creativitat.
ü Penjar
les creacions als bloc ha donat la possibilitat de conèixer tot el treball a
altres companys, a les famílies mestres, etc.
|
|||
HISTÒRIA COMPLETA
|
Entrevistador: Quants anys ha estat ensenyant?
Mestre: 12 anys. Entrevistador: Com descriuria la situació socioeconòmica de la majoria dels alumnes? Mestre: Gairebé la totalitat dels alumnes viuen al poble. Pràcticament no hi ha alumnes immigrants i els alumnes de famílies estrangeres comencen a P3. Tampoc tenim matricula viva. El nivel econòmic és com a tots els petits pobles, hi ha famílies amb poc recursos i famílies amb molts recursos. Així que si parlem d’una mitja parlarem d’un nivel mig.
Entrevistador: Pot descriure el seu ús de la tecnologia, quant al seu ús personal, com
un mestre, o a casa. Amb quina freqüència s'utilitza la tecnologia i
per a quin tipus de tasques?
Mestre: A casa a nivell d’usuari i per a la preparació d’activitats pels alumnes, sobretot presentacions i activitats intereactives que proposen editorials per al complement del treball de diferents àrees. A l’escola fem molt d’ús de la pissarra digital, tenim preparats un recull d’enllaços amb activitats diverses per diferents nivells i àrees.
Entrevistador: A l’escola disposeu d’ordinadors
potàtils. Quin ús en feu?
Mestre: Disposem d’un armari amb rodes que poden anar traslladant a les aules. Hi ha 12 portàtils, més els 3 ordinadors que hi ha a l’aula, podem fer-ne un ús sovint. Per a escriptura de textos, preparar presentacions, .... i treballen tant individualment com en parelles. Entrevistador: Amb quina freqüència s'utilitza la tecnologia amb els seus alumnes? Mestre: Jo tracto d’utilitzar la pissarra digital diàriament, tant per a activitats interactives com per a presentacions. Els ordinadors de l’aula s’engeguen al matí i s’en fa diversos usos, per a complementar tasques de l’aula o conceptes amb JCLIC, per a poder atendre la diversitat amb recursos diversificats, per a cercar informacions diverses relacionades amb el treball de l’aula, per a fer consultes als diccionaris, ....
Un cop per setmana van a l’aula
d’informàtica. Des de l’àrea d’anglès s’utiltiza diverses vegades
a la setmana.
Entrevistador: Quin programa d’edició d’imatge has triat per a dur a terme aquesta experiència? Mestre: Picassa. Entrevistador: No és massa complexe per als infants? Mestre: No. Aprenen ràpidament el seu funcionament. Els nens i nenes d’avui, en general, desenvolupen ràpidament la competencia digital perquè la troben molt motivadora, la tasca és manipulativa, individualitzada i cadascú construeix i avança al seu ritme. Entrevistador: En què han utilitzat la tecnologia els seus alumnes? Mestre: Els alumnes de 5è ja tenen experiencia amb la càmera digital i la manipulació de la imatge. Quan fan 4t fan una petita foto-novela, una activitat que dura tot un trimestre, i on fan molta fotografía, i s’inicien en la manipualció d’imatges. Ja treballen amb Picassa. També están acostumats a complementar continguts de l’aula amb recursos del jclic i altres que presenta l’EDU365. Amb aquesta activitat es treballa la propia imatge, el “jo”. Fan l’activitat de plasmar actituds, expressions, sentiments, ... d’un company,amb la càmera digital i deprés manipulen, experimenten amb les fotos. Arriben a crear veritables obres d’art. Entrevistador: I quin és el propòsit per a l'ús de la tecnologia? Mestre: La tecnologia és només una eina d'última generació, com la pintura ho és, també. La tecnologia i té molt a dir i fer en el món de la fotografía, l’art, i els mitjans de comunicació són també molt visuals.
Entrevistador: Quines
observacions destacaría de caràcter general dels estudiants mentre estan
utilitzant la tecnologia? Veu vostè una major participació?
Mestre: Hi tant. Augment de la participació, tothom està actiu en tot momento, i mostren entusiasme pel que estan fent, i aquest entusiasmes crec que és perquè usen la tecnologia, manipulen, interactúen, creen, investiguen, proven, fan i desfan, aprenen... construïnt. Entrevistador: Veu vostè alguna diferència en com, potser alguns estudiants que no es consideren a si mateixos com a bons artistes, en usar l'ordinador són més capaços i atrevits a crear? Mestre: Hi ha menys por. Hi ha menys por, perquè no han de tornar a començar en un nou full de paper. No hi ha por a l’error. Entrevistador: Com avaluar el seu aprenentatge? Mestre: Com es tracta d’una tasca o projecte de creativitat, hi ha una gran grau de llibertat de creació. Pel que fa a la utilització del programa es valoren les diferents eines del programa que ha utilitzat. Entrevistador: Quant de temps passes en un projecte o activitat com áqueta?
Mestre: unes 4 sessions per a la part d’ús de les Tic i dues per a les
presentacions. Pensa que parlen d’un grup de 17 alumnes.
Entrevistador: Quin és el seu paper com a professor? Sembla que els canvis de rol durant el projecte. Mestre: Al principi és d'instrucció, després és més assistent o acompanyant del procés,... recorda fer això, necessites fer això, ...
Entrevistador: Com animaria a un altre company a realizar aquesta activitat? saló
Mestre: No tinguis por, perquè els nois i noies arriben al saber TIC molt ràpidament i que sovint trobes alumnes amb les mateixes competències que tu, però sense por!! . Les activitats relacionades amb la tecnologia els encanta, i es mostren molt motivats i predisposats a participar i construir.
Entrevistador: Moltes gràcies per compartir experiències. Salut i Pedagogia.
|
Felicitats Montse pel cas Kite que presentes!!,
ResponEliminam'ha agradat molt l'ús que se li ha donat a les TIC en aquesta experiència i també la fantàstica entrevista amb la mestra. Estic molt d'acord amb ella que avui en dia encara es té por de utilitzar les TIC a l'aula, i que és una llàstima perquè els infants aprenen molts amb elles, ja que motiven molt!.
Tal i com vas comentar tu al meu bloc (ja fa un temps), jo vaig fer l'altra activitat i vull dir-te que m'ha semblat molt interessant el cas que has compartit.
Gràcies per penjar-lo ^^.
Bones Laura,
ResponEliminaAquesta activitat, amb versions o adaptacions diferents, la fem cada curs escolar, i agrada molt als alumnes. Es mostren molt participatius, son capaços de riure's d'ells mateixos, i de treure'n informació de si mateixos que no s'havien parat a pensar. A més ajuda a crear un clima a l'aula molt distès, i per tant cohesiona el grup.
Ànims en la recta final
Montse