dimecres, 25 d’abril del 2012

CAS KITE: Les meves fotos

CAS:  Les meves fotos
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén: Resum  del cas
El tutor de 1r de cicle superior proposa un treball des d’educació visual i plàstica on també treballa aspectes d’habilitats socials, expressió  d’emocions i sentiments.  Els nens i nens experimenta i crea una obra d’art a partir de la seva pròpia fotografia feta amb una càmera digital. Manipula i experimenta amb la fotografia  mitjançant l'edició de les fotografies utilitzant el programa Picassa 3.9.
Índex
Contingut
Context general
Experiència en ensenyament
12 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Autoaprenentatge, cursos realitzats sobre Pissarres digitals, MAV i Linkat.

Tipus d’escola
Escola pública d’educació infantil i primària, d’una línia.
Localització del centre
Alt Penedès
Connexió
 Internet. Alta velocitat.
Ubicació dels recursos tecnològics
A cada aula hi ha instal·lada una pissarra digital i un projector, a més a més hi ha 2 o 3 ordinadors d’ús dels alumnes. A les aules de reforç i desdoblaments hi ha pantalla i projector. A l’aula d’informàtica hi ha 20 ordinadors i projector. També es disposa d’un armari amb rodes amb 12 portàtils. Cada cicle disposa d’una càmera de fotos digital i el centre té 2 càmeres de vídeo. També es disposa d’una fotocopiadora a color en xarxa.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja.

Context de la història
Nivell dels alumnes
  de Primària.
Àrea / unitat
Educació visual i plàstica – Habilitats socials.
Objectiu de la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
  • Fer fotografies individuals dels alumnes amb la càmera, en diferents posicions, cares, expressions,  espais, amb objectes..
  • Experimentar digitalment  amb la nostra fotografia (canviar color,  fer gradacions, retallar , fer ombres, .... o altres efectes)
  • Imprimir fotografies.
  •  Presentar als companys el treball realitzat amb les fotografies.
  • Exposar els treballs fets.
  • Publicar l’activitat al bloc de l’escola.
 Nivell d’aprenentatge esperat
S’espera que alumnes:
ü  Desenvolupin la seva creativitat a partir de la manipulació de fotografies.
ü  Sàpiguen obrir aplicacions i desenvolupar-se entre elles.
ü  Sàpiguen exposar oralment, el que han après, el que han creat a la resta de companys.
ü  Es valorin a si mateixos.
ü  Coneguin millor als seus companys.
Tipus d’activitat
  • Ús d’eines Tic de manipulació de la imatge que permet la innovació del procés d’aprenentatge de l’alumnat i la motivació del mateix.
  • Adonar-se de la importància de ser valorat positivament en el grup.
  • Associar l’expressió de les emocions al llenguatge no verbal.
  • Treballs que permeten consolidar els nous conceptes.
  • Fer un ús responsable de l’ordinador i les seves eines.
Activitats de la història
Tecnologies utilitzades
  • Pissarra digital
  • Picassa
  • Ús de la càmera digital.
Motius per fer servir la tecnologia
  • Motivar als alumnes.
  • Aprendre l’ús de programari d’edició i retoc d’imatge
  • Descobrir informació amb una finalitat immediata i usar-la amb la finalitat de captar moments i poder-los compartir, recuperar, etc.
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
  • Experimentació amb la imatge a través de programari d’edició.
  • Exposició  de les creacions fetes.
  • Publicació de totes les activitats i fotografies al blog de l’escola.

Dificultats trobades
 Seria convenient ser 2 mestres a l’aula o poder desdoblar el grup en el moment que l’alumne fa el treball de manipulació/experimentació de fotos amb
Ajuda / col·laboració emprada
 El mestre que fa informàtica amb el grup.
Paper del professor
Facilitador, suport a la resolució de problemes i orientacions explícites.
Rol de l’estudiant
Explorador, és el protagonista durant tota l’activitat, el que cerca, descobreix conceptes  i connecta, prova, fa aprenentatge a través d’activitats estructurades, crea productes per representar el seu aprenentatge.
Resultats
Observacions
ü  Els alumnes estan molt motivats i entusiasmats.
ü  Ha ajudat conèixer i acceptar la seva identitat
ü  Millores en les exposicions orals.
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació contínua a partir de:
Ø  L’observació directa, recollit tot en graelles d’observació.
Ø  La valoració de la implicació.
Ø  La participació i motivació de l’alumnat.
Ø  L’’habilitat del maneig del programa Picassa
Lliçó apresa pel professor
ü  Els alumnes avancen en l’ús de les TIC i en le seu procés d’aprenentatge.
ü  La construcció d’estructures fa créixer l’autoestima de l’alumnat i la seva creativitat.
ü  Penjar les creacions als bloc ha donat la possibilitat de conèixer tot el treball a altres companys, a les famílies mestres, etc.

HISTÒRIA COMPLETA
Entrevistador: Quants anys ha estat ensenyant?

Mestre: 12 anys.

Entrevistador: Com descriuria la situació socioeconòmica de la majoria dels alumnes?


Mestre:  Gairebé la totalitat dels alumnes viuen al poble. Pràcticament no hi ha alumnes immigrants i els alumnes de famílies estrangeres comencen a P3. Tampoc tenim matricula viva. El nivel econòmic és com a tots els petits pobles, hi ha famílies amb poc recursos i famílies amb molts recursos. Així que si parlem d’una mitja parlarem d’un nivel mig.
Entrevistador: Pot descriure el seu ús de la tecnologia, quant al seu ús personal, com un mestre, o a casa. Amb quina freqüència s'utilitza la tecnologia i per a quin tipus de tasques?

Mestre: A casa a nivell d’usuari i per a la preparació d’activitats pels alumnes, sobretot presentacions i activitats intereactives que proposen editorials per al complement del treball de diferents àrees.
 A l’escola fem molt d’ús de la pissarra digital, tenim preparats un recull d’enllaços amb activitats diverses per diferents nivells i àrees.
Entrevistador:  A l’escola disposeu d’ordinadors potàtils. Quin ús en feu?

Mestre: Disposem d’un armari amb rodes que poden anar traslladant a les aules. Hi ha 12 portàtils, més els 3 ordinadors que hi ha a l’aula, podem fer-ne un ús sovint. Per a escriptura de textos, preparar presentacions, .... i treballen tant individualment com en parelles.

Entrevistador: Amb quina freqüència s'utilitza la tecnologia amb els seus alumnes?


Mestre: Jo tracto d’utilitzar la pissarra digital diàriament, tant per a activitats interactives com per a presentacions.  Els ordinadors de l’aula s’engeguen al matí i s’en fa diversos usos, per a complementar tasques de l’aula o conceptes amb JCLIC, per a poder atendre la diversitat amb recursos diversificats, per a cercar informacions diverses relacionades amb el treball de l’aula, per a fer consultes als diccionaris, .... 
Un  cop per setmana van a l’aula d’informàtica.  Des de  l’àrea d’anglès s’utiltiza diverses vegades a la setmana.

Entrevistador: Quin programa d’edició d’imatge has triat per a dur a terme aquesta experiència?


Mestre: Picassa.


Entrevistador:  No és massa complexe per als infants?

Mestre: No. Aprenen ràpidament el seu funcionament. Els nens i nenes d’avui, en general, desenvolupen ràpidament la competencia digital perquè la troben molt motivadora, la tasca és manipulativa, individualitzada i cadascú construeix i avança al seu ritme.

Entrevistador: En què han utilitzat la tecnologia els seus alumnes?


Mestre:  Els alumnes de 5è ja tenen experiencia amb la càmera digital i la manipulació de la imatge. Quan fan 4t fan una petita foto-novela, una activitat que dura tot un trimestre, i on fan molta fotografía, i s’inicien en la manipualció d’imatges. Ja treballen amb Picassa. També están acostumats a  complementar continguts de l’aula amb recursos del jclic i altres que presenta l’EDU365.  Amb aquesta activitat es treballa la propia imatge, el “jo”. Fan l’activitat de plasmar actituds, expressions, sentiments, ... d’un company,amb la càmera digital  i deprés manipulen, experimenten amb les fotos. Arriben a crear veritables obres d’art.
 
Entrevistador: I quin és el propòsit per a l'ús de la tecnologia?


Mestre: La tecnologia és només una eina d'última generació, com la pintura ho és, també. La tecnologia i té molt a dir i fer en el món de la fotografía, l’art, i els mitjans de comunicació són també molt visuals.
Entrevistador:  Quines observacions destacaría de caràcter general dels estudiants mentre estan utilitzant la tecnologia? Veu vostè una major participació?

Mestre: Hi tant. Augment de la participació, tothom està actiu en tot momento, i mostren entusiasme pel que estan fent, i aquest entusiasmes crec que és perquè usen la tecnologia, manipulen, interactúen,  creen, investiguen, proven, fan i desfan, aprenen... construïnt.
 

Entrevistador: Veu vostè alguna diferència en com, potser alguns estudiants que no es consideren a si mateixos com a bons artistes, en usar l'ordinador són més capaços i atrevits a crear?


Mestre: Hi ha menys por.
Hi ha menys por, perquè no han de tornar a començar en un nou full de paper. No hi ha por a l’error.

Entrevistador:  Com avaluar el seu aprenentatge?


Mestre: Com es tracta d’una tasca o projecte de creativitat, hi ha una gran grau de llibertat de creació. Pel que fa a la utilització del programa es valoren les diferents eines del programa que ha utilitzat.
 

Entrevistador: Quant de temps passes en un projecte o activitat com áqueta?  
Mestre: unes 4 sessions per a la part d’ús de les Tic i dues per a les presentacions. Pensa que parlen d’un grup de 17  alumnes.  

Entrevistador: Quin és el seu paper com a professor?
Sembla que els canvis de rol durant el projecte.

Mestre: Al principi és d'instrucció, després és més assistent o acompanyant del procés,...  recorda fer això, necessites fer això, ...
Entrevistador: Com animaria a un altre company a realizar aquesta activitat? saló

Mestre: No tinguis por, perquè els nois i noies  arriben al saber TIC molt ràpidament i que sovint trobes alumnes amb les mateixes competències que tu, però sense por!! .
Les activitats relacionades amb la tecnologia els encanta, i es mostren molt motivats i predisposats a participar i construir.
Entrevistador: Moltes gràcies per compartir experiències. Salut i Pedagogia.


2 comentaris:

  1. Felicitats Montse pel cas Kite que presentes!!,
    m'ha agradat molt l'ús que se li ha donat a les TIC en aquesta experiència i també la fantàstica entrevista amb la mestra. Estic molt d'acord amb ella que avui en dia encara es té por de utilitzar les TIC a l'aula, i que és una llàstima perquè els infants aprenen molts amb elles, ja que motiven molt!.

    Tal i com vas comentar tu al meu bloc (ja fa un temps), jo vaig fer l'altra activitat i vull dir-te que m'ha semblat molt interessant el cas que has compartit.

    Gràcies per penjar-lo ^^.

    ResponElimina
  2. Bones Laura,

    Aquesta activitat, amb versions o adaptacions diferents, la fem cada curs escolar, i agrada molt als alumnes. Es mostren molt participatius, son capaços de riure's d'ells mateixos, i de treure'n informació de si mateixos que no s'havien parat a pensar. A més ajuda a crear un clima a l'aula molt distès, i per tant cohesiona el grup.

    Ànims en la recta final
    Montse

    ResponElimina